Route Nieuw Zeeland – 2

We waren vanuit Queenstown in Wanaka aangekomen om daar een aantal dagen te verblijven.

Dag 29, 30 & 31 – Wanaka

In Wanaka zijn we wat langer gebleven omdat we bij vrienden verbleven. Deze vrienden hebben een eigen Lavendel Farm in Wanaka, hier zijn we dan ook een middagje geweest.

Verder hebben we op dag 30 een mooie ochtend wandeling gemaakt in de omgeving van Wanaka, aan het meer gezeten en op een regenachtige middag/avond nog een filmpje meegepakt in Paradiso Cinema. Een bioscoop met een bijzonder karakter. Je zit op oude leren banken of lounge stoelen. Heerlijk ontspannen dus. En in de pauze kan je heerlijke koekjes eten.

Dag 31

Dag 31 begonnen we vroeg. We besloten op aanraden van vrienden niet Roy’s Peak te beklimmen maar Mount Isthmus. En hier hebben we geen moment spijt van gehad. Omdat we vroeg waren leek het wel als of we de enige waren die de berg die dag gingen beklimmen. Onderweg maar vooral boven op de top hebben we genoten van het uitzicht. Je hebt vanaf Mount Isthmus niet alleen uitzicht op Lake Wanaka maar ook op Lake Hawea. We hebben boven wel een uur lang zitten genieten. Op de weg terug bleek toch dat we niet de enige waren maar gewoon vroeg waren vertrokken 🙂

Top van Mount Isthmus Wanaka in 360°

Wanaka

Wanka Lavendel Farm

Mount Isthmus

Dag 32 – Wanaka –> Blue Pools

Na deze heerlijke beklimming van Mount Isthmus zijn we door gereden richting de Westkust van het Zuider eiland. We besloten onderweg te stoppen nabij de Blue Pools. Hier konden we prachtig slapen langs de weg die door Haast pass loopt. Wederom een geweldige slaapplek.

Dag 33 – Blue Pools –> Lake Lanthe

De volgende dag zijn we weer vroeg vertrokken. Het is maar goed dat we ochtend mensen zijn. We hebben dag 33 Lake Matheson (mirror lake) en de Frans Josef gletsjer bezocht in het Westland national park. Persoonlijk vind ik de rit door dit prachtige park en tevens langs de prachtige westkust het hoogtepunt van de dag maar ook de Gletsjer blijft indrukwekkend. Helaas hadden wij bij mirror Lake minder geluk. Door de vele wind was het meer niet helemaal rimpel vrij en dus niet helemaal glad, wat normaal het zo mooie spiegel effect geeft. Aan het eind van de dag kregen we van iemand de tip om te overnachten bij Lake Lanthe, wat we ook gedaan hebben.

Lake Lanthe in de ochtend

Dag 34 – Lake Lanthe –> Hokitika

De volgende dag zijn we weer gaan rijden. Het meer is prachtig maar helaas vinden de muggen dat ook. We hebben dus geen oog dicht gedaan ’s nachts. Gelukkig maakt de rit langs de Westkust een hoop goed. De prachtige uitzichten over de ruige zee is geweldig. Daarnaast rij je grote stukken door dichte bossen wat het gevoel geeft dat je door de jungle rijdt met je campertje. Hokitika is een slaperig stadje aan de Westkust wat we eigenlijk alleen bezochten om een camping te vinden. Even een wasje draaien en alles weer opladen na een paar dagen zonder camping.

Dag 34 – Hokitika  –> Waipara

Dag 34 stond in het teken van Arthurs Pass. Deze schitterende pass dwars door het hart van het Zuider eiland is een geweldige rit. Hier keek ik al tijden naar uit en wederom stelde de rit niet teleur. We moesten ’s morgens even wachten op de zon maar toen hij eenmaal doorbrak zijn we begonnen met de rit. Het is moeilijk uit te leggen maar de natuur waar je door rijdt is zo mooi, dat het echt ontzettend leuk is om deze rit te maken. Van Hokitika naar Waipara is wel een kleine 300 km dus ga op tijd rijden om onderweg genoeg tijd te hebben voor mooie foto’s.

Arthurs pass

Arthurs Pass

Dag 35 – Waipara –> Kaikoura

De volgende dag zijn we doorgereden naar Kaikoura. We wilde graag een tourtocht doen om walvissen en andere zeedieren te bekijken. Helaas gooide het weer roet in het eten. Door het onstuimige weer vertrokken er geen boten en konden we (voor de tweede keer) niet mee. Ondanks dat dit een domper was hebben we wel genoten van de tijd in Kaikoura. Het is een sfeervolle stad die een mooie omgeving heeft. Je kunt er naast de bekende boottochten ook schitterend wandelen.

Dag 37 – Kaikoura –> Blenheim

Dag 37 was een lange rit. Omdat we op het Zuider eiland nu wel gezien hadden wat we wilde zien, besloten we om terug naar het Noorder eiland te gaan. En om dat te doen moet je naar Picton. Helaas was state highway 1 tussen Kaikoura en Blenheim nog steeds gesloten dus moesten we een behoorlijk stuk oprijden. Hier hebben we nagenoeg de hele dag over gedaan, uiteraard met genoeg tussen pauzes om van al het moois was je onderweg tegenkomt te genieten. Het is 460 km rijden, hier deden we zo’n 6,5 uur over.

Dag 38 – Blenheim –> Picton  –> Wellington –> Levin

Dag 38 hebben we de oversteek gemaakt naar Wellington. Het is vanuit Blenheim een klein stukje rijden naar Picton, hier gaat de ferry richting het Noorder eiland. Omdat we de stad Wellington al bezocht en uitgebreid verkent hadden besloten we om door te rijden richting Levin.

De kustlijn van Kaikoura

Kaikoura Sunrise

Dag 39 – Levin –> Damper Falls

De volgende dag zijn we via de Forgotten Highway naar Damper Falls gereden. De Forgotten Highway rijdt door het Whanganui nationaal park. Wederom een prachtige rit, dwars door de natuur van Nieuw Zeeland. Wel een lange rit, 317 km om precies te zijn. En door dat de weg niet overal even goed is deden we er vrij lang over. Mocht je deze rit ook willen maken, wat we aan kunnen raden, let dan op dat je van te voren vol tankt.

Je kan er ook voor kiezen om de kust te blijven volgen naar New Plymouth. Ook dit is een mooie rit maar omdat we dit al eens gedaan hadden en al genoeg kustritjes gemaakt hadden kozen we dit keer voor wat anders.

Dag 40 – Damper Fall  –> Tongariro Nationaal Park

Uiteraard mag bij een bezoek aan Nieuw Zeeland het Tongariro Nationaal Park niet ontbreken. We reden daarom via Damper Falls naar het Tongariro Nationaal Park. Hier hebben we een plekje nabij het park gevonden waar we gratis konden overnachten in de natuur. We hadden een schitterend plekje helemaal voor onszelf. De rest van de dag hebben we genoten van het mooie weer..

Forgotten World Highway

Dag 41 – Tongariro Nationaal Park  –>  Turangi

De volgende ochtend zijn we extra vroeg opgestaan. Het was enorm mistig maar dit mocht de pret niet drukken. Vandaag zouden we de Tongariro Alpine Crossing lopen. Een wandeltocht waar we al een tijdje naar uitkeken. Door extra vroeg op te staan wilde we naar het eindpunt van de wandeling lopen. Dit omdat we dan daar onze camper konden parkeren en met de bus naar het startpunt konden. Het voordeel hier van is dat je op deze manier na het lopen van de Crossing niet nog hoeft te wachten op je busje. Je kan direct de camper in stappen, wat eten en drinken en jezelf een beetje opfrissen.

Ondanks dat het ’s morgens mistig was hadden we prachtig weer tijdens de wandeling. Dat maakte de wandeling des te mooier. Door het heldere weer hadden we prachtig uitzicht op de vulkaan maar ook op de omgeving, waaronder Lake Taupo. Ik begrijp nu eindelijk waarom iedereen zo’n fan is van deze wandeling. Ik denk dat de foto’s hier onder voor zich spreken.

Na de wandeling zijn we verder gereden richting Taupo. Onderweg zijn we gestopt in Turangi om te overnachten.

Mount Doom

Blue en Green Lake Tongariro Crossing

Lake-Taupo

Lake Taupo

Dag 42 – Turangi  –>  Taupo –> Lake Karapiro

Vanuit Turangi zijn we dag 42 doorgereden naar Taupo. Deze prachtige stad is een heerlijke tussenstop om te ontspannen. Je kan er prachtig aan het meer zitten of even door de stad wandelen. De laatste keer dat ik in Taupo was sprong ik er zelfs uit een vliegtuig. Dat hebben we dit keer maar niet gedaan :). Vanuit Taupo zijn we doorgereden naar Lake Karapiro. Waar we aan een meer kampeerde, tussen de paarden 🙂

Dat maak je niet zo vaak mee. Dat er een camper met paardenaanhanger aan komt rijden en zijn paarden los laat op het freedom camping terrein. Zo kwam het dat we ’s nachts tussen de paarden kampeerde!

Dag 49 – Lake Karapiro  –> Waipoua Forest

De volgende dag zijn we richting het Waipoua Kauri Forest gereden. Omdat dit een lange rit van bijna 400 km is en we ook nog eens door Auckland heen moesten zijn we vroeg vertrokken. Het was een lange rit en we slaan op deze manier wel een stuk van het noorder eiland over. We hebben zo besloten omdat we graag nog het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland willen verkennen.  Na een lange dag rijden hebben we een camping opgezocht nabij het Waipoua Kauri Forest. Dit bos wilden we graag de volgende dag bezoeken.

Dag 50 – Waipoua Forest   –>  Lake Waiparera

Dag 50 hebben we de machtige Kauri bomen bezocht. Omdat we in de buurt sliepen waren we er op tijd. Zodoende konden we de bomen goed zien. Deze reuzen zijn meer dan 50 meter hoog en hebben een omtrekt tot wel 16 meter. Sommige bomen zijn daarbij al ruim 2000 jaar oud. Helaas is een groot deel van het Kauri bos begin vorige eeuw ten prooi gevallen aan houthakkers, bosbranden en/of gekapt om ruimte te maken voor landbouw. Gelukkig doen ze in Nieuw Zeeland hun uiterste best om deze prachtbomen te behouden.

Na het bezoek zijn we doorgereden naar Lake Waiparera waar we genoten hebben van het mooie weer aan het water.

Dag 51 –  Lake Waiparera –> Cape Reinga  –> Doubtless Bay

Dag 51 zijn we naar het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland gereden, wat per auto te bereiken is. Hier hebben we de prachtige omgeving bekeken en natuurlijk een bezoek gebracht aan de iconische vuurtoren die op Cape Reinga staat. Op de weg terug zijn we ook nog even gestopt bij Ninety Mile beach. Hierna zijn we doorgereden naar Tokerau Beach in Doubtless bay.

Kauri Boom

Tane Mahuta, Kauri Boom!

Cape Reigna

doubtless bay

Sunrise @Tokerau Beach Doubtless Bay

Dag 52 –  Doubtless Bay  –> Paihia

Dag 52 zijn we na een prachtige zonsopgang vertrokken richting Paihia. Een rit van een ruime 100 km, waar we uiteindelijk 1,5 uur over deden. Paihia is het hart van de Bay of Islands. Deze schitterende baai hadden we uitgekozen om aan het einde van onze reis te bezoeken. Om zo toch een beetje tropisch gevoel te hebben tijdens deze reis. We hebben nog getwijfeld of we niet een paar dagen Fiji aan onze reis te plakken maar hebben uiteindelijk onderweg besloten dit toch niet te doen. De Bay of islands is echter een mooie vervanger voor een paar dagen Fiji. We besloten dan ook 2 dagen in Paihia te blijven. We hebben hier een mooie tour gedaan door de eilanden waarbij we ook nog dolfijnen hebben gespot. Verder hebben we genoten van de rust die het geeft om even niet onderweg te zijn.

Dag 54 – Paihia –> Whangarei

Dag 54 besloten we weer verder te rijden naar Whangarei. We hebben wel een kleine omweg genomen via de kust en door Russel Forrest. Een prachtige rit van zo’n 71 km. We waren er dus na een ruim uurtje. In Whangarei hebben we de Whangarei fall bezocht, onze boodschappen aangevuld en nog even de stad in gegaan.

bay of islands

Bay of islands

Whangarei Falls

Dag 55 – Whangarei –> Leigh

Dag 55 zijn we vroeg op pad gegaan richting Leigh. Nog nooit van gehoord? Wij ook niet 🙂 We besloten om op de weg terug naar Auckland een kleine detour te maken. Zo zie je wat meer van het land. En zo kwamen we in Leigh uit. Niet dat er iets in Leigh te vinden of te beleven is. Maar vlak bij Leigh ligt Mathesons Bay. En hier wilde we graag overnachten. Een schitterend klein plekje waar maar 1 andere camper stond. Heerlijk rustig dus en ook nog is met een gratis WC en douche. Van Whangarei naar Leigh was 130 km rijden, we deden hier zo’n 2 uur over.

Dag 56 – Leigh  –>  Auckland

Eigenlijk was het plan om vanuit Leigh door Auckland naar Thames te rijden. Helaas dacht onze camper hier anders over. Deze besloot ons ’s morgens te verrassen door alle lichtjes in het dashboard te laten branden. Na overleg met de Nieuw Zeelandse versie van de ANWB besloten we, na enig aandringen, toch maar langs een garage te rijden. Gelukkig maar want er was iets met de accu. Deze wilde niet meer opladen. We hadden dus waarschijnlijk vlak buiten Auckland stil gestaan. Het goede nieuws was dat de reparatie vrij snel ging en dat Pete van KiwiRoadTrips de kosten grotendeels vergoede. Het minder goede nieuws was dat we in Auckland moesten blijven omdat de camper pas laat klaar was. We besloten daarom Auckland nog maar eens in te duiken en, omdat het regende, een filmpje te pakken ’s avonds. Van Leigh naar Auckland was een klein ritje van 80 km, ongeveer 1 uur.

Dag 57 & 58 – Auckland –> Thames

En dus reden we dag 57 door richting Thames. In Thames hebben we 2 dagen door gebracht. Niet omdat er ontzettend veel te doen was, integendeel zelfs. Maar het weer werd wat minder en we wilde graag het Coromandel Schiereiland rijden met mooi(er) weer. We zaten dus een beetje vast in Thames 🙂 Van Auckland naar Thames is het 116 km. Omdat we onderweg veel stopte deden we hier ruim 2 uur over.

Matheson Bay

Thames

Dag 59 – Thames –> Coromandel –> Whitianga

Vanuit Thames besloten we om de schitterende kust rit over het Coromandel Schiereiland te maken. Je rijdt via Coromandel vlak langs de prachtige en ruige kust wat deze rit een ontzettend mooie maakt. De rit is maar 102 km lang maar we hebben er bijna 3 uur over gedaan. Dit vooral omdat we veel gestopt zijn onderweg om te genieten van het mooie uitzicht.

Dag 60 – Whitianga –> Hahei

Dag 60 zijn we naar Hahei gereden. Het is maar een klein ritje en we deden dit vooral voor Cathedral Cove en Hot water Beach. Deze bezienswaardigheden liggen vlak bij Hahei. Om hier vroeg naar toe te kunnen, voor de grote mensen massa wilde we alvast in Hahei zijn zodat we de volgende dag direct door konden. Het is een rit van 40km. We waren er dan ook binnen 3 kwartier. De rest van de dag hebben we genoten van het mooie weer aan het strand van Hahei.

Dag 61 – Hahei –> Whangamata

Dag 61 stond in het teken van Cathedral Cove en Hot water Beach. We waren vroeg opgestaan en zijn naar de parkeerplek van Cathedral cove gereden. De wandeling naar Cathedral cove is er één van een uurtje en is absoluut de moeite waard. De kustlijn is prachtig en zeker met de opkomende zon was het extra mooi. Na het bezoek aan Cathedral Cove zijn we door gereden naar Hot Water beach. Helaas was het hier ontzettend druk, een plekje vinden voor de camper was al een bezigheid op zich. We zijn wel even het strand op geweest en hebben ons tussen de mensenmassa in het warme water gestort.

Hierna zijn we doorgereden richting Whangamata! En rit van iets meers dan 60 km. We waren er dus vrij vlot en vonden een prachtig plekje aan het strand. In Whangamata hebben we een bodyboard gekocht en we besloten om 2 nachten in Whangamata te blijven.

Cathedral Cove

Wandeling Cathedral Cove

Whangamata Beach Sunrise

Dag 63 – Whangamata –> Waihi beach

Na twee dagen strand en bodyboarden zijn we toch verder gereden richting Waihi Beach. Hier hebben we gelukkig geen spijt van gekregen. Want ondanks dat we bij Whangamata ontzettend mooi stonden aan het strand met een gratis douche en WC in de buurt was ook Waihi Beach geen straf. Ook hier stonden we letterlijk op het strand, als we uitstapte stapte we zo de duinen in. Het was dan nog 10 meter lopen om met je voeten in het water te staan. Ook hier hebben we van de zon en de zee genoten. Nog een laatste keer gekookt in onze blauwe Tsunami en genoten van de zonsondergang. Whangamata naar Waihi Beach is maar 42km, we hebben dus maar een goed half uur in de bus gezeten, rijden dan.

Dag 64 – Waihi beach –> Tauranga

Dag 64 moesten we helaas terug naar Tauranga. Hier hebben we de auto gewassen, de was gedaan en ingecheckt in een hotel. We bleven nog 2 nachten in Tauranga voordat we terug naar Amsterdam zouden vliegen. Op deze manier konden we nog even genieten van een “echt” bed, vers ontbijt en het strand van Tauranga. Aan het einde van dag 66 vlogen we ’s avonds rond middernacht terug naar Amsterdam!

Waihi Beach Sunset

Ontbijt bij Waihi Beach

Camper schoonmaken

Meer lezen over Route Nieuw Zeeland - 2?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *