Route Sumatra

Sumatra is een van de mooiste en meest ongerepte eiland van Indonesië. Naast de prachtige natuur heeft het eiland ook nog eens veel cultuur te bieden! Hoewel veel mensen voor andere eilanden kiezen in Indonesië, is Sumatra toch zeker een eiland wat alles te bieden heeft en niet mag worden overgeslagen. Daarom delen wij hier onze route door Sumatra!

Onze route door Sumatra (21 dagen)

Om te beginnen is Sumatra elf keer zo groot als Nederland. Er is dus genoeg te beleven en te zien op één van de grootste eilanden van Indonesië. Om het gehele eiland te zien is lastig in 21 dagen. Daarom hebben wij er bij deze route voor gekozen om het noorden van Sumatra te bezichtigen.

Dag 1 t/m 7 Bukit Lawang

Het beginpunt en tevens eindpunt van de reis is Medan. Hier zullen de meeste reizigers aankomen in het noorden van Sumatra. Veel reizigers kiezen ervoor om Medan over te slaan. Maar Medan is een mooie stad met veel bezienswaardigheden. Wij kozen er echter voor om in één keer door te gaan (busreis van vier uur) naar Bukit Lawang.

In Bukit Lawang hebben we de befaamde Jungle trekking gedaan om de Orang-oetans in het wild te kunnen zien. Er zijn meerdere mogelijkheden voor de duur van de Jungle trekking. Wij hadden gekozen voor de 4 dagen en drie overnachtingen optie. Dit zou je aan kunnen passen om te totale reisduur van de route te verkorten of te verlengen.

Overnachten in Bukit Lawang

Wij sliepen in Wisma Leuser Sibayak. Er zijn echter heel veel opties variërend van low-budget tot afgelegen exclusieve lodges. Reserveren hoeft niet, maar het is wel makkelijk als dit je eerste stop is. Dan hoef je niet na een lange vlucht op zoek naar accommodatie. Reserveren kan in het hoogseizoen geen kwaad.

TIP ♥ – Plan een extra dag in Bukit Lawang om tot rust te komen van de Jungle trekking!

Bukit Lawang

Jungle trekking in Bukit Lawang

Orang-oetan

Dag 8 t/m 10 Tangkahan

Na de Jungle trekking vervolgen wij onze route door Sumatra naar Tangkahan. Het is relatief een klein stukje reizen naar Tangkahan. De wegen (voor zover we dit een weg kunnen noemen) lopen door de vele palmolie plantages. Zoals hiervoor al benoemd zijn de wegen zeer slecht tussen Bukit Lawang en Tangkahan. Hierdoor duurt de reis al snel drie tot vier uur over de hobbelige paden.

Het doel van de reis naar Tangkahan: het wassen van olifanten in de Kualsa Buluh rivier. In Tangkahan is een opvangcentrum voor olifanten opgezet. De olifanten worden hier opgevangen en getraind voor het behoud van het natuur reservaat. Zo worden de olifanten ingezet op jacht naar stropers in het reservaat.

In Tangkahan worden de olifanten tweemaal per dag door hun mahout gewassen in de rivier. Als toerist mag je meehelpen met de olifanten wassen. Hierdoor is er toch een mogelijkheid om dicht bij de olifanten te komen zonder dat deze hier onder lijden.

Nadat de olifanten weer schoon waren hebben we de rest van de dag genoten van de prachtige omgeving in Tangkahan.

Overnachten in Tangkahan

Zelf verbleven wij in de Mega Inn Guesthouse met uitzicht op de rivier. Tangkahan is nog niet heel erg ontdekt door de toeristen en er zijn ook nog maar een paar accommodaties gebouwd. Reserveren in het hoofdseizoen is dan ook geen overbodige luxe!

TIP  vanaf Tangkahan zijn ook diverse jungle trekkings mogelijk.

Olifanten in Tangkahan

Dag 11 t/m 13 Berastagi

Vanuit Tangkahan zijn we ’s ochtends vertrokken naar Berastagi. Dit is geen overbodige luxe aangezien de rit door de bergen zo’n zes á acht uur kan duren. Het doel in Berastagi was om de Sibayak vulkaan te beklimmen. De bedoeling was om de Sinabung vulkaan te beklimmen maar deze was door recente uitbarstingen (09-06-2019) gesloten.

Na de lange rit vanaf Tangkahan  is het niet meer mogelijk om de vulkaan nog dezelfde dag te beklimmen. Eerst nog een avond vroeg naar bed zodat we de volgende dag fit zijn voor de Sibayak!

De volgende morgen begonnen we aan de Sibayak tour. We hadden ons ditmaal wel goed voorbereid want het zou namelijk koud zijn op de vulkaan. Dit is wel ”koud” voor de gemiddelde Indonesiër. Dit betekend zo’n 22 graden in Berastagi en zo’n 18 graden bovenop de vulkaan. Voor de gemiddelde Nederlander gewoon korte broeken weer dus!

De klim naar de top duurt ongeveer twee uur. Vanaf hier heb je prachtig zicht op de actieve Sinabung vulkaan. Na de klim omhoog is het tijd om lekker bij te komen in een van de vele warmwaterbronnen aan de voet van de vulkaan.  Omdat er bij ons zo’n 400 schoolkinderen aanwezig waren in de warmwaterbronnen besloten we deze even te laten voor wat het is.

In plaats daarvan gingen we naar de Air Terjun Sikulikap waterval en de Shwedagon Pagode van het Lumbini natuurreservaat. Bij de waterval is er nog de mogelijkheid tot een kleine trekking (+- 15 minuten). De tour werd vervolgd door een korte lunch waarna we ons richting de pagode begaven.

De Pagode is een indrukwekkende gouden verschijning in de route door Sumatra. De schoenen gingen uiteraard uit om de Pagode van binnen te kunnen bezichtigen.

Waar te overnachten in Berastagi?

In het ”koude” Berastagi overnachten we in: Sapo Karo Rest house. Vanuit hier zijn ook de verschillende tours te boeken naar de vulkanen.

TIP – neem warmere kleding mee.

Sinabung, Berastagi, Sumatra, Indonesië

Sinabung vanaf de Sibayak gezien

Dag 14 t/m 21 Lake Toba

De route door Sumatra begon met veel activiteiten. Hierdoor was het inmiddels wel tijd geworden om even lekker bij te komen aan Lake Toba. Maar dit niet voordat de we befaamde Sipiso Piso waterval hadden gezien. De 120 meter hoge waterval (tevens de hoogste in Indonesië) mond uit in Lake Toba. Er is een goed begaanbare trap naar de het grondniveau van de waterval.

Toen we de trappen bij de waterval weer overwonnen hadden werd het tijd om naar Lake Toba te gaan. We kozen voor een overgang per veerpont zodat we niet het hele meer rond moesten rijden. De overgangstijd varieert van één tot twee uur.

Het resort waar we verbleven ligt in de wijk Tuk-tuk. Deze wijk word ook wel het toeristendistrict van Lake Toba genoemd door de vele hotels en hostels die er te vinden zijn. Er zijn ook veel activiteiten te doen en te boeken in deze omgeving.

Wij kozen er echter voor om de eerste dagen lekker te zwemmen in Lake Toba en het zwembad van ons resort. Omdat we toch niet heel goed stil kunnen zitten was het de derde dag weer tijd voor actie. Deze dag gaan we kijken naar de traditionele Batak huizen, de befaamde Batak dans en het weven van traditionele Batak kleden.

Het was hierna nog tijd om een dag rustig te genieten van Lake Toba  omdat we de dag erna in één keer terug zouden rijden naar Medan. Deze rit kan zo’n zes a acht uur duren afhankelijk van het verkeer. Hier eindigt dan ook onze route door Sumatra.

Waar te overnachten in Lake Toba?

Bij het prachtige Lake Toba hebben we geslapen in het Samosir Vila Resort. Bij dit resort is het niet nodig om vooraf te boeken door de grote hoeveelheid kamers die er zijn.

Route door Sumatra

Uitzicht Lake Toba met de traditionele Batak huizen.

Meer lezen over Route Sumatra?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *