Raggamuffin tour

Met dank aan Mirja Ciere – Ik hou van zeilen! Na mijn Panama San Blas zeilervaring, zit het in mijn hoofd om ooit mijn eigen zeilboot te kopen. Ik ben een echt watermens; surfen, zwemmen en zeilen als het kan. Dit alles is nog aantrekkelijker als de oceaan er zo helder en turquoise uitziet als in Belize. Toen ik erachter kwam dat de Raggamuffin Tour in Belize dé zeiltour is, wilde ik die meteen boeken. Dat bleek echter niet al te makkelijk. De Raggamuffin Tour is erg populair en niet voor niets! In deze blog geef ik een indruk van mijn ervaring met deze driedaagse zeiltocht.

Hoe regel je een plekje bij Raggamuffin Tour

Ik had een aantal e-mails naar Raggamuffin gestuurd in de weken voordat ik naar Belize kwam. Helaas werd daar niet heel adequaat op gereageerd. Ik ben volhardend en heb er echt op aangedrongen dat ik mee wilde. Misschien was het ook gemakkelijker, omdat ik alleen reisde.

Blijkbaar had ik het geluk aan mijn zijde, omdat ze een extra tour hadden toegevoegd die op woensdag vertrok. Hier was nog plek en deze sloot perfect aan op mijn planning in mijn 9 weken durende reis door Midden-Amerika.

Vertrekdata

Normaal gesproken vertrekt de Raggamuffin Tour twee keer per week. De dagen waarop ze varen zijn:

• dinsdag;
  • vrijdag.

Dit hangt natuurlijk ook af van de weersomstandigheden. Als het weer slecht is kunnen ze de tocht uitstellen en later uitvoeren. Betaal daarom bij voorkeur in cash op het ‘kantoor’ op Caye Caulker.

Raggamuffin TourHet kantoortje van Raggamuffin

Prijs

Ik heb US$400 cash betaald en onze boot had 21 toeristen aan boord (minimum van 12) en vier personeelsleden. Het lijkt duur, maar echt alles is inbegrepen: accommodatie, slaapmateriaal, eten, snacks, drinken inclusief Rum Punch, vele snorkeltrips, vissen en vervoer van Caye Caulker naar Dangriga.

De Raggamuffin Tour kost US$400 p.p.

Maar het beste is de onbetaalbare ervaring en nieuwe vrienden die je hier maakt!

TIP ♥ – je kunt hier contact opnemen met Raggamuffin om je plek te reserveren

Laatste briefing

Als je een plekje aan boord heb verworven, ontvang je een officiële bevestiging per e-mail dat je kunt deelnemen aan de driedaagse tour. Daarna ontvang je duidelijke instructies en de dag voor vertrek krijgt je een officiële briefing op locatie over de tour: wat moet je meenemen, hoe je koffers en tassen moet inpakken, snorkelspullen passen en je medereizigers en crew ontmoeten!

Ik had er nu nog meer zin in en ben direct mijn tassen gaan reorganiseren.

Wees je ervan bewust dat je geen Wifi of telefoon ontvangst hebt tijdens deze trip, dus geeft dat aan de thuisblijvers door dat je 3 dagen uit de lucht bent! Ook handig om alvast een accommodatie in Hopkins of een andere bestemming te boeken voor de dag dat je aankomt.

Zo kun je na aankomst in Dangriga (16:00 uur) nog meer ontspannen, wetende waar je naartoe moet.

TIP ♥ – laad al je batterijen, telefoons, GoPro en andere digitale apparaten vooraf goed op en neem een opgeladen externe batterij mee.

Raggamuffin Tour

Raggamuffin – Dag 1

We hadden van tevoren te horen gekregen dat we onze grote tas om 7:30 uur bij het kantoor van Raggamuffin Tour moesten afgeven; deze tas gaat voorin de boot en is tijdens de boottocht niet toegankelijk (alleen bij hoge uitzondering).

Na het droppen van de grote tas heb je wat tijd om te ontbijten, uit te checken bij je hotel en de laatste boodschappen te doen als je dat nog moet doen.

De boot vertrekt om ±9:00 uur. De zeilboot ziet er anders uit dan de zeilboten waar ik eerder mee heb gezeild, deze heeft een grote kajuit met aan weerszijden banken waar de 21 personen op kunnen zitten in de schaduw.

Al snel na het wegvaren verspreid iedereen over de boot, de kajuit, het voor- en bovendek. Ik vond mijn favoriete plekje voorin op het dek; briesje door mijn haar, reggaemuziek over de speakers, zon in mijn gezicht en een sapje in mijn hand. Op weg naar de eerste snorkelplek.

We bleven in binnen het barrièrerif varen, hier was het vlakker water zonder te hoge golven. Een van de bemanningsleden zei tegen me: “Mirja? Waarom lach je de hele tijd?” 🙂

Raggamuffin TourOnderweg

Luxe aan boord

De twee dekknechten (Marvin & Mark) hebben keihard gewerkt; het vermaken van de gasten, het zetten van de zeilen, het anker, ze zijn ook de snorkelgidsen, zo maken de verse vis schoon en dienen het eten op.

De Chef was de beste! Ik was verbaasd hoe goed het eten smaakte gedurende deze trip. We kregen verse ceviche, spaghetti, verse vis, snacks, vers fruit, groenten, eieren en gebakken Fry Jacks als ontbijt en dat smaakte allemaal perfect!

En natuurlijk werd na 15:00 uur de Rum Punch geschonken!

Rum Punch

Overnachten op Rendezvous Caye

Daarna voeren we naar Rendezvous Caye om daar te overnachten. Iedereen kreeg een kampeeruitrusting inclusief tent, matten en lakens. Ik kreeg een tent voor mezelf en had deze goed gepositioneerd om de zonsopgang goed te kunnen zien.

Het eiland is ongelooflijk mooi; wit zand, helder turquoise water met schelpen en vis rondom. Op het eiland waren een aantal kleine hutten voor schaduw. Deze zijn opgezet voor de gasten van de cruiseschepen die hier gedurende de dag naartoe komen.

Na het opzetten van onze eigen tent was het tijd voor een duik, meer Rum Punch en praten met de andere reiziger. De vers gevangen speervis was het avondeten en rond 22:00 uur zat mijn eerste dag van de Raggamuffin Tour er op.
Rendezvous CayeRendezvous Caye

Sunset BelizeSunset

Raggamuffin – Dag 2

Een paar regendruppels maakten me die morgen vroeg wakker, maar de prachtige zonsopkomst maakte dat helemaal goed. Ik kneep mezelf; ik was inderdaad wakker. De ochtenddip in de zee was verfrissend.

Er zijn geen douches op dit eiland, maar wie heeft er nu een douche nodig als je wakker wordt op een eiland als dit! Na het ontbijt hebben we de tent afgebroken en zijn we om 9:00 uur met de Ragga Queen uit Rendevous Caye vertrokken voor een nieuw avontuur.

Ik ben een paar keer met Marvin meegegaan om te speervissen; super tof en zo knap hoe ze dat doen.

Tijdens de drie snorkeltours spot je ook nog veel dieren: enorme schildpadden, tientallen roggen waaronder de gevlekte, duizenden tropische vissen, kleurrijke koralen in vele vormen en materialen, barracuda’s, schelpen en een kleinere schildpad.

Tussenstop op Tobacco Caye

Aan het einde van de dag kwamen we aan wal op Tobacco Caye. Op dit eiland kun je ook kamers en hutten huren en heb je enkele bars en restaurants. Een van mijn medepassagiers heeft op dit eiland een paar nachten bijgeboekt na de Raggamuffin Tour.

Sunrise Raggamuffin Tour

Ragga Queen

Raggamuffin Tour, Tobacco CayeTobacco Caye
Caye Caulker onder water

Op naar Ragga Caye

Na een korte stop op Tabacco Caye was het nog maar een klein stukje varen naar Ragga Caye. Dit kleine rif was ons thuis voor de laatste nacht. Ragga Caye heeft vier kamers met elk vier stapelbedden en drie privé-hutten die je kunt huren voor US$100 per koppel.

Op Ragga Caye is er een gemeenschappelijke ruimte waar het eten, inclusief de vers gevangen barracuda, wordt geserveerd. De laatste avond komt iedereen bij elkaar om Rum Punch te drinken en verhalen te vertellen.

De hele dag in het water en in de buitenlucht maakt iedereen echter wel slaperig, dus we gaan op tijd naar bed. Helaas de laatste avond al, waarom duurt deze tour niet 5 dagen?

TIP ♥ – op Ragga Caye zijn er simpele sanitaire voorzieningen. De boot van Raggamuffin Tour heeft alleen een marine toilet, terwijl ik liever het open water gebruikte.

Raggamuffin TourTabaco Caye in zicht

Ragga CayeRagga Caye

Raggamuffin – Dag 3

Ik heb super geslapen in mijn stapelbed met slechts één ander meisje in mijn kamer. Het ontbijt met Belizean Fry Jacks werd geserveerd in het hoofdgebouw waar de Chef een keuken had om in te werken; in plaats van kleine wankele keuken op de boot.

Om 9:30 uur vertrok de boot naar Frigate Bird Island. De fregatvogel is een grote, licht gebouwde zeevogel.

Vervolgens voeren we naar het Swallow Caye Wildlife Sanctuary om de zeekoeien te spotten. Dit is een uniek eiland waar rondom in de mangroven de lamantijnen zich verstoppen. We hebben er gelukkig wel één gespot, maar daar bleef het dan ook bij.

Laatste snorkeltrip

De laatste snorkelplek was de mooiste van deze trip; het Tobacco Caye Marine Station en het South Water Caye Marine Reserve bij het Belize Barrier Reef. We zagen veel koraal en bijzondere dieren zoals: de Caribische pijlstaartrog, kussenzeester, groene zeeschildpad, verpleegstershaai en de paarse zeewaaier.

Het einde van de tocht is helaas in zicht en we varen terug naar Ragga Caye voor de laatste lunch. Je komt deze drie dagen een hoop aan 😉 Er is zoveel en lekker gegeten, maar gelukkig ook heel veel gesnorkeld!

De laatste uren is het alleen nog koffers pakken en afscheid nemen van het hardwerkende personeel. Rond 15:00 uur gaan we met een watertaxi terug naar Dangriga (30 min.) vertrokken. Iedereen had een glimlach van oor tot oor.

Wat een geweldige ervaring; als je de kans hebt om de Raggamuffin Tour te doen, aarzel dan niet en ga!

Birds CayeBirds Caye

In samenwerkering met Mirja Ciere van Let Me Inspire You: https://www.letmeinspireyou.nl/

Meer lezen over Raggamuffin tour?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *