Indonesië it is!

Dit jaar mogen wij zes weken genieten van het mooie Indonesië. Het land van meer dan 17.000 eilanden. Zoveel kunnen wij er niet zien, helaas 🙂 Maar wij gaan wel van eiland naar eiland reizen en elk eiland wat we gaan bezoeken willen we ook proberen te ontdekken. Ties was er eens eerder, nu is het de beurt aan Sjoerd

Indonesië here we come!

Afgelopen week was het Ramadan en het Suikerfeest in volle gang in veel delen van Indonesië. Omdat je op Bali minder hinder hebt (niet alle restaurants zitten vol en de drukte tijdens het reizen valt mee) hebben wij ervoor gekozen om vanaf Jakarta gelijk door te vliegen naar Bali.

Onze eerste stop op Bali was Ubud. Hier zijn wij maandagavond aangekomen. We vonden al snel een goeie home stay met een heerlijk zwembad. Een goed begin van een mooie reis!

Na een goede nachtrust zijn wij de volgende dag gaan wandelen, zonder doel overigens. Gewoon lekker door het stadje heen gelopen, heerlijk. De geur, de mensen, de cultuur.. alles aan Azië blijft ons na al die jaren boeien. Na een tijdje kwamen we uit bij het Sacred Monkey Forest Sanctuary. Leuk uitstapje dachten wij, dus we zijn naar binnen gegaan. Al snel kwamen we aapjes tegen die lekker aan het spelen waren en rondslingerde van boom naar boom.

Schattige aapjes

Heel schattig (hoog “ahhh wat leuk” gehalte) en heel ondeugend allemaal. Hoe verder we liepen hoe meer aapjes we tegen kwamen en op een gegeven moment sprong er een aapje op Sjoerd, oeps. Alle spullen moet je namelijk in je tas doen, want de apen zien alle losse spullen aan voor eten en proberen dit af te pakken. Kim vond het daarna niet zo heel leuk meer 😉 . Eenmaal aangekomen bij het eindpunt zijn wij weer terug gelopen naar onze slaapplek en onderweg hebben we nog een massage gepakt (je bent tenslotte in Azië). De communicatie was wel heel moeilijk, ‘no neck’ for Kim werd ‘no neck’ voor Sjoerd, gelukkig werd het met handen en voeten wel duidelijk. In de avond hebben we lekker wat gegeten en zijn er vroeg in gegaan.

Ubud

Wandelen

De volgende dag hebben we nog een wandeling gemaakt, de Campuan Ridge walk. In het begin liepen we over een mooi stuk met een gaaf uitzicht. Helaas was dat alleen het eerste stuk want de rest van de wandeling ging langs de doorgaande weg. Wat wij allebei toch wel heel jammer vonden. Eenmaal terug hebben we wat gegeten en gerelaxt op de kamer. Al bladerend door de Lonely Planet zagen we een wandeling die veel beter klonk; ‘’Walking for organic treats’’. Dit klopte ook gelukkig. We liepen dit keer niet langs een doorgaande weg en we kwamen steeds meer en mooiere rijstvelden tegen. Op een gegeven moment zijn we weer omgekeerd omdat we geen uren wilde wandelen, wat makkelijk had gekund in deze prachtige omgeving.

Op deze dag begon er ook een feest voor de Balinezen, iedereen zag er heel mooi uit en het was overal heel erg druk, zeker in het verkeer. s’ Avonds hebben we echt voor het eerst uit de Indonesische keuken gegeten, een absolute aanrader!

Ubud

Nusa Lembongan

De volgende dag hebben we de boot naar Nusa Lembongan gepakt. We vertrokken vanaf Sanur met een slowboat, we waren er gelukkig vrij snel (minder dan een uur). Aangekomen zijn we op zoek gegaan naar een home stay, al snel kregen we aanbiedingen van mensen maar wij dachten ‘als we nu al aanbiedingen krijgen, dan kijken we nog even verder voor wat goedkoper’. We zijn tenslotte Nederlanders ;-). Vervolgens kregen we vaak ‘we are full’ te horen of ze waren duurder. Op een gegeven moment toch maar terug gelopen naar de eerste paar aanbiedingen en wat kregen we te horen? Precies ‘we are full’.

Gelukkig hebben we na een tijdje toch een mooie bungalow aan het strand gevonden. Toen we eenmaal gesetteld waren hebben we een duik genomen in de mooie blauwe zee. Één ding is duidelijk, omdat we aan het westen van het eiland zitten heb je elke avond een prachtige zonsondergang en hoe later het wordt, hoe mooier deze wordt. Niet verkeerd dus. Dit zijn de ’living the good live’ momenten die je zoekt op reis.

Onderwaterwereld

De volgende dag ontdekte we de spectaculaire onderwaterwereld!  Drie uur lang hebben we rondgevaren om de drie eilanden heen en we zijn vier keer gestopt om te snorkelen. Hiervan waren er twee heel mooi, veel verschillende soorten vis en kleuren gezien, een hele grote rog en het rif wat niet heel diep lag. Uiteraard was het heerlijk weer met een lekker zonnetje. Dat was echt genieten! De rode rug van Sjoerd nemen we maar op de koop toe ;). Na het snorkelen dachten we het het zout er af te kunnen douchen maar kwamen we er achter dat het water uit de kraan hier ook nog steeds zout is :-).

Zonsondergang op Nusa Lembongan
Nusa Lembongan

Eilanden ontdekken

Na het douchen wat gegeten en een scooter gehuurd om de eilanden te ontdekken. We hebben zeker het eiland ontdekt, vraag alleen niet hoe. Omdat er nergens iets aangegeven wordt is het behoorlijk zoeken. Met een soort van een kaartje in de hand hebben we uiteindelijk het meeste wel kunnen vinden. Ook hebben we het kleine eiland bereikt via de brug die het met Nusa Lembongan verbind.

Hier is bijna geen toerisme en het is er heerlijk rustig. Uiteindelijk hebben we veel van het eiland gezien maar wat is nog de vraag :-)! Onderweg kwamen we overigens ook fietsers tegen maar dat kan je hier maar beter niet doen. Ten eerst omdat er veel steile gedeeltes zijn en ten tweede is er hier bijna geen goed stukje weg meer over. Je bent dus constant kuilen aan het ontwijken. Dan zit een scooter prettiger denk ik.

Zonsondergang

In de avond hebben we weer kunnen genieten van een prachtige zonsondergang tijdens het avond eten. De volgende dag zijn we vroeg op gestaan en naar een andere bungalow verhuist. Tenminste.. dat was het plan. Maar dat ging niet helemaal zoals het zou moeten lopen. Ons was een bungalow belooft maar die was vanmorgen weer weggegeven. Heel fijn dat er nog een andere vrij kwam. De staf van het ho(s)tel hier neemt het niet zo nauw met de regels. Terwijl we stonden te wachten om de kamer in te kunnen werd de kamer gewoon weer aan iemand anders verhuurd die net was aangekomen. Gelukkig was ze Nederlands en konden we uitleggen dat hij aan ons beloofd was.

De staf legde uit dat we een andere kamer zouden krijgen maar pas om één uur omdat een Frans stel wat in deze kamer zat vond dat de regels niet voor hen gelde. Iedereen op het eiland moet namelijk om 9:00 uur uitgecheckt zijn omdat de boot met nieuwe mensen rond 10:00 uur aankomt. Gelukkig vonden onze Franse vrienden dit niet ‘normaal’ en besloten tot 12:00 uur te blijven zitten. Want dat is nou eenmaal overal zo. Dat wij mochten wachten was ons probleem. De Fransen bevestigde maar weer eens een vooroordeel.

Daarna zijn we naar het Noorden gaan wandelen richting de Mangrove. Rustige wandeling en je komt rieten ‘huisje’ tegen langs de zeekant waar de locals wonen. Weinig andere mensen gezien. Aangekomen op het eindpunt hebben we een mangrove tour gedaan. Was wel leuk en heel rustig maar niet bepaald bijzonder. Verder hebben we rustig aan gedaan vandaag (beetje gelezen, gelegen, gezwommen, kortom.. heerlijk chillen) en morgenochtend vertrekken we naar Lombok.

So far so good

Bali is mooi maar wij vinden het behoorlijk toeristisch en voor Aziatische begrippen is het ook wat duurder, voor Nederlandse begrippen nog steeds goedkoop natuurlijk. Dat het in het hoogseizoen zo druk is vinden wij wat minder. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar Lombok.

Meer lezen over Indonesië it is!?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *