Vlucht geannuleerd

Het is de schrik van veel reizigers: je vluchtnummer zien staan bij de geannuleerde vluchten. Maanden lang uitgekeken naar je reis, geld gespaard, tas ingepakt en dan is het moment eindelijk daar en ineens… stress en een hoop vragen! Je vlucht geannuleerd. Wat nu? Ik deel je graag mijn tips.

Vlucht geannuleerd. Wat zijn je opties?

Ik heb het zelf meegemaakt. In 2017 vloog ik van Amsterdam via Londen naar Rio. Althans, dat was de bedoeling. Er was een grootschalige stroomstoring op Heathrow. Dat was de avond vóór vertrek al bekend en steeds meer vluchten werden geannuleerd.

Bellen naar de luchtvaartmaatschappij had weinig zin. Die hadden hun handen vol aan bellende mensen. We besloten gewoon naar Schiphol te reizen om daar te kijken wat de opties waren.

Als snel bleek onze vlucht geannuleerd. Shit, Want wat nu?

Gelukkig bleek KLM onze redder in nood door zonder probleem een alternatieve vlucht aan te bieden. Maar wel één die 8 uur later vertrok. Wat doe je dan?

Vlucht geannuleerd

#1 Zoek uit waarom je vlucht is geannuleerd (of vertraagd)

Het eerste wat je moet doen is uitzoeken waarom je vlucht is geannuleerd. Is het vanwege weersomstandigheden, technische problemen, stakingen? Het is goed om te weten waarom je vlucht geannuleerd is.

Is er een mogelijkheid dat de vlucht op een later tijdstip alsnog vertrekt? Vraag altijd informatie bij de balie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij op de luchthaven.

#2 Vraag om een annuleringsverklaring

Als je vlucht daadwerkelijk geannuleerd is, vraag dan om een annuleringsverklaring. Vaak is het vrij duidelijk dat een vlucht is geannuleerd is, maar het kan geen kwaad om hier ook een bevestiging van te krijgen.

Met een annuleringsverklaring sta je sterker bij je verzekering.

TIP ♥ – met een annuleringsverklaring kun je ook compensatie aanvragen

#3 Vraag om alternatieven vluchten

Het kan zijn dat je vlucht is geannuleerd vanwege omstandigheden die je kunt omzeilen. Zo was onze vlucht geannuleerd, omdat Heathrow zonder stroom zat. Dat betekende echter niet, dat KLM helemaal niet kon vliegen.

Ze boden ons daarom een alternatieve vlucht naar Rio aan. We hoefden niets extra te betalen.

#4 Denk goed na over aanbiedingen

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet happig op het terug geven van geld. Laat je niets wijs maken. Je hebt ten alle tijden recht op teruggave geld.  Luchtvaartmaatschappijen geven liever een voucher.

Je bent niet verplicht dit te accepteren. Als jij je geld terug wil, heb je hier recht op. Ook al doen ze hier erg moeilijk over.

TIP ♥ – als jij een vergoeding van een luchtvaartmaatschappij accepteert (voucher, alternatieve vlucht, hotelovernachting etc., vervalt je recht op geld teruggave)

Christus de verlosser panoramaGelukkig kwamen we alsnog in Rio

#5 Check of je vlucht is geannuleerd vóór de douane

Dat klinkt logisch, maar niet iedereen denkt er over na. Als je er achter komt dat je vlucht is geannuleerd nadat je de douane bent gepasseerd kun je het vliegveld niet meer af. Dat is niet handig als je vlucht geannuleerd wordt.

Als je de informatieborden checked vóórdat je door de douane gaat, kun je nog terug naar je hotel of naar huis als je op Schiphol staat. Als je de douane al gepasseerd bent wordt dat een stuk lastiger.

#6 Zorg voor een volle telefoon

Ik heb één keer mijn oplader in mijn ruimbagage gedaan. Een fout die ik sindsdien nooit meer maak 🙂 Als je vertraging hebt, of je vlucht is geannuleerd kan het lang duren voordat je je bagage hebt.

Als je telefoon dan ook nog eens leeg is, wordt lastig om bijvoorbeeld dichtstbijzijnde hotels te boeken, je vluchtstatus te controleren of het thuisfront op de hoogte te houden.

#7 Check je rechten

Als je vlucht geannuleerd wordt en je geen alternatieve vlucht, vouchers of andere dingen accepteert, krijg je je geld terug. Je hebt namelijk altijd recht op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht.

Het regelen van een vergoeding kan op verschillende manieren. Je kunt er zelf achteraan, maar luchtvaartmaatschappijen zullen je snel afwimpelen. Je hebt ook gespecialiseerde bedrijven zoals AirHelp die je helpen met het regelen van een vergoeding bij een geannuleerde vlucht.

TIP ♥ – telefoonkosten, internet kosten en kosten voor hotels kunnen ook gecompenseerd worden.

Als de luchtvaartmaatschappij u minimaal 14 dagen van tevoren heeft geïnformeerd dan heeft u geen recht op wat voor vergoeding dan ook voor een vluchten die bijvoorbeeld geannuleerd is.

#8 Blijf altijd vriendelijk

Hoe vervelend een geannuleerde vlucht ook is, het personeel kan er vaak weinig aan doen. Blijf daarom altijd rustig en respectvol, ook al is dat niet altijd makkelijk. Er is niets zo erg als schreeuwende mensen.

Blijf kalm en begripvol. Daarmee krijg je ook meer voor elkaar.

Dat geldt overigens niet alleen bij geannuleerde vluchten.

    Meer lezen over Vlucht geannuleerd?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven