Japan Rail Pass | Heb je die echt nodig?

Als je plannen hebt om naar Japan te reizen heb je vast wel eens gehoord van de Japan Rail Pass. De Japan Rail Pass is een soort OV-kaart waarmee (buitenlandse) reizigers snel en makkelijk door Japan kunnen reizen. Maar zo’n pas is behoorlijk prijzig. Voor een 7-daagse pas betaal je al €226, een flinke investering. Wij krijgen dan ook vaak de vraag of een Japan Rail Pass echt nodig is. Daarom delen we vandaag onze ervaringen en tips voor de Japan Rail Pass.

Waarom een Japan Rail Pass?

Een Japan Rail Pass is een handig als je van plan bent veel te reizen in Japan. Een veel gemaakte fout is dat veel reizigers denken dat de Japan Rail Pass alleen gebruikt kan worden voor treinen. Dat is niet waar. Je kunt de pas ook gebruiken in sommige bussen en ferries.

De voornaamste reden dan je een Japan Rail Pass aanschaft is vanwege de kosten en het gemak. De trein is namelijk hét vervoersmiddel in Japan en met een Japan Rail Pass hoef je namelijk niet elke keer een los treinkaartje te kopen op het station.

Japan Rail Pass

Tips voor Japan Rail Pass

Wat kost het?

Als je het hebt over tips voor de Japan Rail Pass wil je natuurlijk ook graag weten wat het kost. Een pas is niet zo goedkoop. Reizen in Japan is überhaupt niet zo goedkoop als je dit vergelijkt met landen als de Filipijnen of Indonesië.

TIP ♥ – wil je weten wat reizen in Japan kost? Check dan ons blog ‘Wat kost 4 weken reizen in Japan

De hebt verschillende passen variërend van 7 dagen tot 21 dagen. De goedkoopste optie is de 7-dagen pas.

Verschil tussen Green Class en tweede klasse

Het verschil met de Ordinary Class (2e klasse) en Green Class (1e klasse) is vergelijkbaar met het verschil tussen eerste en tweede klasse in Nederland. Met de Green Class kun je reizen in de Green Car, een soort eerste klasse.

In principe is Ordinary Class prima, aangezien de treinen in Japan van ongekend hoge kwaliteit zijn. Je hebt genoeg ruimte om te zitten en voor je bagage. Green Class is daarom alleen nodig als je écht luxe wil reizen.

Japan Rail Pass

De Japan Rail Pass

Kosten met of zonder Japan Rail Pass

Wij hebben door Japan gereisd met een Japan Rail Pass van 3 weken. Deze €501 p.p. Een behoorlijk bedrag, maar is dat wel zo? Een van de beste tips voor de Japan Rail Pass die we je kunnen geven is een inzicht in de kosten die wij gemaakt zouden hebben zonder Japan Rail Pass.

Hieronder de route die wij hebben afgelegd en wat dit zou kosten als we losse kaartjes hadden gekocht (prijzen zijn te controleren op HyperDia).

  • Tokyo naar Nikko  €21
  • Nikko naar Matsumoto  €80
  • Matsumoto naar Nakatsugawa (Magome) €33
  • Matsumoto naar Gora (Mt. Fuji)  €65
  • Gora (Mt. Fuji) naar Kyoto €117
  • Kyoto naar Nara (retour) €17
  • Kyoto naar Osaka  €4,50
  • Osaka naar Koyasan (retour)  €34,30
  • Osaka naar Osaka Airport €15
  • Airport Osaka naar Osaka ➜ €15
  • Osaka naar Kyoto  €4,50
  • Kyoto naar Tokyo  €107

Totaal = €513,30 p.p. 

Verschil

Onze Japan Rail Pass kostte ons €501 p.p. dus in totaal waren we €12,30 goedkoper uit met onze pas. En dan hebben we nog een week doorgebracht op Amami-Oshima, waar geen treinen rijden. Daar komt nog bij dat je op sommige trajecten ook gebruik kan maken van bussen en ferries. Daarnaast hoef je geen tickets te kopen bij treinstations

Conclusie

Het ligt er aan hoeveel je met de trein wil reizen. Wij hebben niet extreem veel met de trein gedaan en waren met onze Japan Rail Pass toch goedkoper uit.

Hoe werkt het?

Een Japan Rail Pass aanschaffen is ontzettend makkelijk. Het gebruik van zo’n pas is nog makkelijker. De pas kun je online bestellen via onze webshop. Je volgt hier simpelweg de volgende stappen;

  1. Bestel je Japan Rail Pass online en ontvang je voucher via de post;
  2. Ruil de voucher om bij een JR Office in Japan (aanwezig bij luchthavens en grotere treinstations);
  3. Start met je reis.

Welke treinen kun je gebruiken

Met de Japan Rail Pass, ook wel de JR Pass, mag je gebruik maken van alle treinen van het  JR spoorwegnetwerk inclusief de JR Kyushu, de JR Shikoku, de JR West, de JR Centre, de JR East, en de JR Hokkaido. Dat is een hoop info en ook wij weten niet welke lijnen dat zijn of waar deze liggen. Gelukkig krijg je bij aanschaf een plattegrond en een PDF met alle info over lijnen.

Uiteraard mag je ook gebruik maken van bepaalde lokale treinen en exprestreinen evenals de bekende Shinkansen trein, de hogesnelheidstrein. Je kunt ook gebruik maken van nachttreinen, maar dan niet van slaapcoupés. Je zit dan in de ‘normale’ coupe.

TIP ♥ – met de JR Pass mag je GEEN gebruik maken van de metro of de tram te nemen in de steden. Steden als Tokyo, Osaka of  Yamanote hebben echter een soort van tram/trein rijden waar je wel gebruik van mag maken.

Hoe herken je de treinen

Het zijn niet zozeer de treinen die je herkent, maar het JR teken. Op alle stations hangen duidelijke (meestal groene) boorden met daarom JR + bestemming. Daaraan is makkelijk te herkennen of de Japan Rail Pass de route wel of niet dekt. Als het niet duidelijk is, kun je het altijd navragen.

Plekken reserveren

Sommige treinen (de Shinkansen)hebben speciale wagons voor gereserveerde stoelen. Dit zijn de vaak de eerste of achterste wagons. De rest van de trein bestaat uit vrije zitplaatsen. Andere treinen hebben geen gereserveerde plekken en sommige hebben juist alleen maar gereserveerde plekken. Makkelijk he 🙂

In principe is het niet nodig om te reserveren. In het weekend kan het handig zijn evenals de vakantieperiode. Er is echter vaak genoeg plek. Als je een plek wil reserveren doe je dat bij een JR Office op het desbetreffende station (vaan een dag van tevoren). Dit kan niet op internet.

TIP ♥ – als je niet reserveert hoef je alleen je pas te laten zien en dan kun je gaan zitten waar je wil.

Japan Rail Pass

    Meer lezen over Japan Rail Pass | Heb je die echt nodig??

8 gedachten over “Japan Rail Pass | Heb je die echt nodig?”

  1. Wij gaan 5 dagen naar Tokio, 4 dagen Hakone, 4 dagen Kyoto, 3 dagen Hiroshima en 4 dagen Osaka ( van 24 april tm 4 mei 2020, dus in de gouden week. Moeten wij de JRpas aanschaffen voor 2 of 3 weken en apart de Hakone pas en is het misschien raadzaam om 1ste klas te nemen, i.v.m. drukte met de gouden week?

    1. Hi Liana,

      Ik vind hem lastig te beantwoorden deze vraag. Losse tickets (voor Kyoto – Hiroshima, Hiroshima – Osaka en Osaka – Tokyo) komen al snel op de €300,- p.p. Volgens mij.

      Maar je kan het beste zelf even checken hoe je precies wilt reizen, met hoeveel mensen en wanneer. Als je de kosten dan optelt kan je die vergelijken met de kosten voor een Japan Rail pass van 14 of 21 dagen.

      Happy Travels,
      Sjoerd

  2. Hoi Ties en Sjoerd,

    We gaan 21 dagen naar Japan en willen de Japan Rail Pass via jullie gaan aanschaffen. Jullie reisgids heeft ons al veel inspiratie en handige tips gegeven! Ons reisprogramma is: Tokyo (4 dagen), Matsumoto (2 dagen), Kamikochi (2 dagen), Kyoto (3 dagen), Fujiyoshida (3 dagen), Minamiizu (3 dagen) en weer Tokyo (2 dagen). Ik kan uit Hyperdia niet goed halen welke treinen wel en niet vergoed worden. Denk je dat het kostentechnisch slim is om de pas voor 21 dagen aan te schaffen?
    En kun je op het vliegveld (waar we de voucher omruilen voor de pas) ook meteen de zitplaatsen in de trein reserveren? Ik heb van elke transfer een Hyperdia uitdraai gemaakt, maar geen idee of ze daar wat mee kunnen bij de ticket office van de JPR.

    1. Hoi Susanne,

      mooi om te horen dat je veel aan onze reisgids hebt gehad! Kostentechnisch is het wel slim. Echter Fujiyoshida en Minamiizu worden niet gedekt door de Japan Rail Pass. Je zou er dan aan kunnen denken om een twee weekse pas te kopen en je reisschema aan te passen. Nadeel is dat je de pas niet op ‘pauze’ kunt zetten. Je moet de Railpass 21 (of 14) dagen aaneengesloten gebruiken.

      Je kunt zitplaatsen voor een trein reserveren op het vliegveld. Dit is echter ook weer afhankelijk van de trein 🙂 De Shinkansen kun je het beste reserveren, maar de overige treinen kun je gewoon plaats nemen zonder reservering in bepaalde coupes. Het klinkt heel ingewikkeld, maar het wijst zich vanzelf als je er eenmaal bent 🙂

      Als je nog vragen hebt hoor ik dat graag! Je zou ook kunnen mailen op ties@www.reis-expert.nl.

      Groeten,
      Ties

  3. Mia geirnaert dirk schockaert

    Hallo
    Wij willen in oktober een 3 tal weken rondreizen in Japan, voornamelijk met de trein, we denken eraan hotels af te wisselen met logeren bij mensen thuis, genre air B&B. Heeft iemand daar ervaring mee, alle tips welkom. We willen ons ook graag verdiepen in de beleefdheidsvormen die in Japan gebruikelijk zijn, de do’s en dont’s… om de mensen met respect te kunnen behandelen. Kunnne. We ons dar voldoende behelpen ‘et het Engelsof hebben we toch een. Asis Japans nodig…. DANK voor reacties

    MIA&Dirk, Gent, Belgie

        1. Hi Mia & Dirk,

          Ik heb jullie even per mail beantwoord. AirBnB is inderdaad een prima alternatief voor hotels in Japan. Ik denk zelfs dat het een betere optie is dan hotels.
          Het is vaak goedkoper en met een beetje geluk leer je de locals op die manier ook beter kennen.

          Reisgroet,
          Sjoerd

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven